Je vernam het ongetwijfeld al in de pers: de energieprijzen zijn eindelijk in dalende lijn. Maar laten we realistisch zijn: ze liggen nog steeds drie keer hoger dan het gemiddelde van de voorbije 10 à 15 jaar en zelfs vier tot vijf keer hoger als we gaan kijken naar de noteringen tijdens de coronaperiode.
Vanaf nu wordt je voorschot elke 4 maanden herbekeken
Door de dalende prijzen vragen veel klanten ons wanneer de voorschotten kunnen dalen. Dat kan nu, maar ze extreem laten dalen is voorbarig en onvoorzichtig. De redenen daarvoor zijn heel divers: wat doen de prijzen komende winter(s), blijft de elektriciteitsvoorziening op peil ...
Wie krijgt een binnenkort aanpassing van zijn voorschot?
- Klanten die hun jaarlijkse afrekening hebben in maart, april of mei, krijgen hun herberekening na de eindafrekening.
- Andere klantengroepen krijgen een aanpassing van hun voorschot vanaf 15 maart:
- Personen die sinds 1 augustus 2022 nieuwe klant zijn geworden bij EBEM.
- Klanten met een analoge elektriciteitsmeter en gasklanten die een afrekening kregen tussen 1 augustus en 31 december 2022.
Wie krijgt geen (automatische) aanpassing van zijn voorschot?
- Klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Die kregen al een afrekening op 1 januari 2023 door het nieuw ingevoerde capaciteitstarief.
- Klanten met een maandelijkse afrekening. Geen gedoe meer met voorschotten en uw werkelijke verbruik wordt iedere maand afgerekend. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig (plaatsing is gratis!) en je dient ons een SMR3-mandaat te geven i.v.m. privacy.
- Klanten die in januari en februari hun afrekening al kregen. Hun voorschot werd reeds herberekend.
- Klanten met een sociaal tarief.
Kan ik mijn voorschot nog aanpassen?
Dat kan altijd, maar liever niet als je je eindafrekening verwacht tussen maart en mei. We hebben tijd nodig om de aanpassingen door te voeren en dat zou dan samen lopen met je herberekening.
Behoor je tot een andere klantengroep, dan kan je je voorschot laten aanpassen door te mailen naar: info@ebem.be. Zet daarin het gewenste bedrag en je reden(en) waarom je wil verlagen. Wij passen je voorschot eenvoudig en in de mate van het redelijke, aan.
Wat met de beloofde energiepremie van de overheid?
Wij kregen ondertussen de lijsten door van de FOD Economie, maar nog geen geld om uit te betalen. Van zodra we die middelen ontvangen, maken wij een aparte creditnota op voor de maanden januari, februari en maart. Dat bedrag krijg je dan automatisch en in 1 keer op je rekening gestort.
Eind april nog geen basispakket energie ontvangen?
Wij merken wel dat er opnieuw tal van klanten zijn die hun premie zelf zullen moeten aanvragen omdat hun contactgegevens bij EBEM niet voor 100% overeenstemmen met die van de FOD Economie. Heb je tegen eind april nog geen premie ontvangen, dan zal je die zelf moeten aanvragen via de website van de FOD Economie: economie.fgov.be.
Met energieke groeten,
Het EBEM -team